Micke Hermansson är bekant för många finlandssvenska lärare och hans Grej of the Day har fått fotfäste i många klassrum. Lagom till bokmässan i Göteborg fyllde Grej of the Day tio år konstaterar Hermansson då han medverkar i en paneldiskussion under rubriken influencers i skolvärlden.

- Jag har varit med sjukt länge. När jag började fanns inga skolinfluencers, säger Hermansson.

- När jag började tänkte jag att kanske 25 personer i Norden är intresserade av min grej. Nu är Facebookgruppen uppe i 37318 medlemmar. Inte för att jag räknar.

Hermansson kallar Grej of the Day en mikrolektion på max tio minuter. Tanken var också att skapa en diskussion om skola och inlärning mellan elev och förälder.

- Vi hade grymma lektioner i skolan, men de nådde aldrig ut. När föräldrarna frågade eleverna hur var det i skolan, svarade de alltid ”inget särskilt”.

Framgångskonceptet?

Micke Hermansson har ett förflutet som lärare i ca 30 år, men han klev av för fyra år sedan och föreläser och skriver läromedel på heltid numera. Under bokmässan utkom också hans nya bok ”222 grejer du inte visste att du vill veta”.

Hermansson sekunderades i panelen av Richard Nordström, även känd som Magister Nordström med tiotusentals följare på Instagram och Kim Sjöberg, som i bloggen Öppet Klassrum inspirerar lärare att skapa skrivglädje hos sina elever.

- Man ska ha engagemang och passion för det man gör, säger Sjöberg.

- Jag är mig själv och gör min grej, säger Nordström. Man måste våga tänka utanför boxen och gå utanför sin comfort zone.

Pedagogisk rockstar

Trion på scenen får frågan om influencers i skolvärlden är att betrakta som pedagogiska rockstars. Helt främmande för epitetet är de inte. Micke drar sig till minnes när han skulle hålla en föreläsning och inte kunde hitta en parkeringsplats. När han var på väg att kurva ut från parkeringsområdet noterade parkeringsvakten att det stod ”Kunskap är coolt” på sidan av Hermanssons bil.

- Aj, är det du, utbrast då vakten. Min son älskar Grej of the Day. Och vips ordnades en parkeringsplats, skrattar Micke.

Ingen jantetelag

I grund och botten är en skolinfluencer någon som delar med sig av sina bästa idéer. Trion på scenen har dock så många följare på sociala medier att de blivit något av en pedagogisk kraft. Grej of the Day har exempelvis nått långt över Sveriges gränser.

- Jag har 15.000 följare i Holland, säger Hermansson.

Skolinfluencerna gläds åt att jantelagen har luckrats upp. Allt fler delar glädjande nog med sin av sina best practises.

- Hjälp varandra. Sitt inte och göm dina grejer, säger Kim Sjöberg.

- Dela med er, instämmer Richard Nordström. Det handlar inte om att ta från varandra. Tillsammans är vi starka.

 

Text och foto: Mattias Fagerholm