Många lärare vill införa sifferbetyg tidigare. Det framgår av en enkät som Yle låtit göra bland Undervisningssektors fackorganisation OAJ och Finlands rektorer rf. Över hälften av de som svarade vill övergå till sifferbetyg tidigare än vad man gör nu.
- Sifferbetyg är en lättbegriplig feedback på vad eleven kan. Det är inte till elevens fördel att inte ha en realistisk bild över sitt kunnande, säger en rektor som deltagit i enkäten.
Undersökningen gjordes i november-december 2018 och i den deltog 427 lärare och 180 rektorer.
Senast i årskurs åtta bör skolorna ge sifferbetyg, men för övrigt har kommunerna fria händer att besluta när sifferbetyg skall införas. Trenden är dock att sifferbetygen kommer in i ett allt senare skede.
Lärarfacket OAJ:s utvecklingschef Jakko Salo efterlyser en realistisk praxis vad gäller betygssättningen.
- Vissa modeller för utvärderingen har varit väldigt arbetsdryga. Om varje elev exempelvis skall utvärderas varje vecka och till det går det låt oss säga ca 20 min per elev. Då hinner ju inte läraren med något annat än bedömning. Och det är förstås inte önskvärt, säger Salo till Turun Sanomat.
FSL:s ordförande Christer Holmlund efterlyser för sin del tydliga direktiv av Utbildningsstyrelsen.
- Direktiv som inte förorsakar byråkrati eller merarbete, säger Holmlund.