Var förberedd. Var inte blyg att lyfta fram det som du är bra på. Kom inte till intervjun med kepsen på snedden. Det var några råd som ett 50-tal lärarstuderande fick på evenemanget How to get a lärarjobb på Academill i Vasa.
- Jag värdesätter social kompetens, säger Lena Sjöholm-Fahllund, rektor för Smedsby-Böle skola i Korsholm. För mig är det viktigt att den som söker ett lärarjobb hos oss har en elev- och människosyn som stämmer överens med skolans värden.
Kom inte på intervju med kepsen på snedden
Lena Sjöholm-Fahllund och en handfull andra rektorer från olika delar av Svenskfinland gav sina bästa tips till de studerande i hur man skall hantera en anställningsintervju.
- Man skall ge ett sakligt intryck, säger Sjöholm-Fahllund. Att vara halvflamsig och komma med kepsen hit och dit ger inte en så bra bild.
Kvistiga frågor i simulerad intervju
Vid sidan av goda råd fick de studerande också testa på en simuleras anställningsintervju. Julia Hurskainen, fjärde årets klasslärarstuderande, och Emilia Friis, femte årets klasslärarstuderande, grillades av Catharina Sunesdotter, rektor för Granhultsskolan och Hagelstamska skolan i Grankulla.
- En fråga som överraskade var ”har du något att tillägga?”, säger Emilia Friis. Jag insåg att det är viktigt att man gör sin research, att man läser på.
Är du nervös inför en arbetsintervju?
- Jag är nervös för att jag inte skall kunna lyfta fram allt det jag vill lyfta fram, säger Julia Hurskainen.
Var det här en svår intervju?
- Den var ganska snäll. Överraskande snäll, säger de ”arbetssökande” med en mun. Men visst fanns det också knepiga frågor, så som ”kan man vara helt rättvis?” och ”kan du tycka om alla elever?”
När ringer rektorns varningsklockor?
Catharina Sunesdotter var nöjd med de svar hon fick. Det som hon värdesätter hos presumtiva medarbetare är ambitionen och förmågan att se alla elever i klassen. Hon betonar vikten av differentiering, att till exempel kunna lyfta fram också de duktiga elevernas behov. Förmåga att samarbeta är också en viktig egenskap
- Om man bara pratar om sig själv under intervjun ringer varningsklockorna, säger Catharina Sunesdotter.
Också Per Wiander, rektor för Mårtensdals skola och Kyrkoby skola i Vanda betonar att läraryrket är ett socialt arbete.
- Ta ögonkontakt under arbetsintervjun, är Wiander konkreta råd. Var förberedd, öva dig genom att presentera dig själv för någon kompis, och var beredd på att det kommer en överraskning av något slag.
Jobberbjudande redan på lut
Uppenbarligen klarade sig de studerande väl i de simulerade arbetsintervjuerna. Rektorerna strödde idel lovord över de blivande lärarna som deltog i evenemanget.
- Jag var mycket imponerad. De formulerade sig väl, säger Lena Sjöholm-Fahllund. Jag tänkte nästan fråga om jag får sätta dem på vår vikarielista.
Fakta: How to get a lärarjobb
- Ett samarbete mellan FSL och Finlands svenska lärarstuderandes förening FSLF.
- Riktar sig till lärarstuderande i slutskedet av sina studier.
- Består av simulerade arbetsintervjuer samt en föreläsning med fokus på anställning och arbetsvillkor.