Jag tänker på alla pensionerade lärare. Lärare som präglat många elevers skolgång. Lärare som delat upplevelsen av att knäcka koden för läsning, visat styrkan av att jobba i grupp eller lära nytt. Lärare som på ett eller annat vis spelat roll i vardagen. Kan vi lära oss något av deras historia och erfarenheter?
Därför hoppar jag i bilen och kör mot byn för att lyssna in några pensionerade lärare. Är nyfiken på att höra deras tankar. Först möter jag aktiva Maj-Britt på promenad genom byn och går med henne en bit. Pratar pensionärsliv och möts av ett leende och orden: det var fint att vara lärare, liksom det är fint att vara pensionär!
Sätter mig i soffan hos Uffe och Brita och frågar hur det är att vara pensionerad lärare. Bästa tiden, utbrister de med enad stämma. “Men jag trivdes som klasslärare”, säger Brita. “Jag har aldrig känt ”nu måste jag gå till skolan”. Det var alltid trevligt att gå på jobb. Komma till skolan i god tid, sitta i lugn och ro och förbereda sig inför dagen för att sedan möta eleverna.”
Uffe som varit gymnastiklärare håller med. “Jag hade inte hållit på och undervisat i 36 år om jag inte gillat jobbet”. Uffe som jobbat både i 7–9 samt i gymnasiet tycker att det var fantastiskt att kunna följa ungdomar från 13-åringar fram till fullvuxna 19-åringar. Han skrattar till och säger: “Visst blir man också glad när omotiverade elever från skoltiden utvecklas som individer och en del har till och med blivit aktiva motionärer i vuxenlivet.”
Det finns ett behov av att dela minnen och byta erfarenheter från gemenskapen då och nu.
Alla tre pensionärer pratar varmt om kollegiet och mötet med eleverna och arbetet man gjorde tillsammans. De pensionerade lärarna i byn träffas stadievis en till två gånger per år. Det finns ett behov av att dela minnen och byta erfarenheter från gemenskapen då och nu.
Under föreningskursen på det nya årets sida kommer vi uppmana alla våra föreningar att uppmuntra till att ordna pensionärsträffar med målsättning att umgås, lära av varandra och skapa en plattform för fortsatt kontakt och samarbete. Det är viktigt att vi tar vara och lyssnar på tidigare lärares erfarenheter och lärdomar.
Dagens goda råd till lärare mitt i karriären lyder: Låt inte jobbet bli ditt allt! Ta tid för saker som gör dig glad, saker som du brinner för, saker som ger dig positiv energi. Då mår du bättre, och du blir en bättre lärare, en lärare som utstrålar energi, och då ska du se att övergången till pensionärslivet den dag det infaller också blir helt naturlig.