"En mer ödmjuk nyfikenhet skulle göra gott"

Bildning är stort. Bildning är fundamentalt. Utan bildning rasar samhället. I dag pratas det allt för lite om bildning och dess betydelse.

I takt med att tilliten till skolan avtar gror ett samhälle där vikten av bildning förminskas. Vi ser inte skogen för alla träd. Det här är en trend som många lärare och rektorer vittnar om och som vi skönjer i dagspressen, i matbutiken och i samhället över lag. Våra perspektiv har blivit smalare och vi ägnar tid åt sådant som är enkelt att greppa, till exempel mobilförbud.

Lärare kan sin sak, de kan avgöra vilka metoder som passar vilka individer. Utmaningen ligger verkligen inte där, det är resurserna som inte räcker till. Det är för få lärare i skolan idag, stödsystemet lovar mer än det kan hålla och elev- och studerandevården kan inte erbjuda den uppbackning som skulle behövas med tanke på barn och ungas mående.

Förståelsen för skolan, vår verksamhet och utmaningarna har minskat. En mer ödmjuk nyfikenhet skulle göra gott.

"Vi klarar inte av att skapa en trygg lärmiljö om tilliten sviktar. Vi klarar inte av att höja lärresultat om vi inte tar itu med den här biten."

I tillitsbygget är kommunikationen central. I dag utgör de skrivna, snabba orden en stor risk. Den ofta hastiga, kortfattade texten kan leda till feltolkningar. Misstag gjorda av lärare sprider sig snabbt och rubriker följer.

Här skulle det vara viktigt att skolan och hemmen drar åt samma håll. I värdediskussioner på det här temat påpekas ofta att ansvaret vilar på skolan. Och det är sant. Men tilliten mellan hem och skola är bredare och mera avgörande. Där finns ett avsevärt större delat ansvar.

Att hemmen och skolan närmar sig varandra och bygger en respektfull kommunikation bidrar till välbefinnandet i skolan. Vi klarar inte av att skapa en trygg lärmiljö om tilliten sviktar. Vi klarar inte av att höja lärresultat om vi inte tar itu med den här biten.

I en skola där lärande i sig är belönande och där bildning diskuteras kan individerna växa. Lägg ner fingerpekandet, slopa skitsnacket och sluta upp med svartmålandet. Tilliten till det otroliga jobb som görs i skolan måste förbättras för utbildningens och bildningens skull. Tilliten skapas i respektfullt diskussionsklimat i sann dialog.

Och det är inte enbart lärarnas sak att fixa. Det här är vår gemensamma sak. Låt oss ta framtidsansvaret och skapa tillit till skolan i ett samhälle där bildningen spelar en avgörande roll.

Inger Damlin, ordförande

Ingers signatur