På lång sikt är det de dolda inbesparingarna som skadar utbildningssektorn mest

Finlands svenska lärarförbund, FSL, kan inte understöda de österbottniska kommunernas planer på så kallade dolda inbesparingar, till exempel en bantad timresurs, icke tillsatta tjänster och andra sparåtgärder. I längden kan de här ingreppen göra mer skada än permitteringar, konstaterar FSL:s ordförande Inger Damlin. Vill regionen behålla sin status som stark och drivkraftig är satsningar på utbildningen framgångsreceptet.

Kommunförbundets dystra ekonomiska prognos sänder ett tydligt budskap till politiker och tjänstemän: Nu måste ni tänka smart! Vasaregionen kan här föregå med gott exempel och upprätthålla sin status som en innovativ och drivkraftig landsdel där utbildningen får det den behöver.

– Från fältet nås vi av en oro kring utbildningens framtid i regionen. Många kommuner samarbetsförhandlar eller har planer på det och sparåtgärderna hotar att slå hål på den fantastiska drivkraft vi sett framför allt under den här pandemin, säger Inger Damlin, FSL:s förbundsordförande.

Det finns till exempel ett uppenbart behov av mer teknisk utrustning för att kunna möta de nya kraven på flexibilitet i utbildningen.

"Inget skapar så mycket frustration som när man inte har de rätta verktygen och frustration föder ofta en ovilja."

Inger Damlin, FSL:s förbundsordförande.

– Det så kallade digiskutt som både lärare och elever nu har tagit måste vi ta vara på. Inget skapar så mycket frustration som när man inte har de rätta verktygen och frustration föder ofta en ovilja, säger Damlin.

FSL uppmanar Vasaregionen att visa vägen och se framåt. Vi behöver en modern utbildning och engagerad utbildningspersonal för tiden efter pandemin och tiden före ännu okända utmaningar. Man kan inte pausa investeringarna i utbildningen, det finns inga årskullar som förtjänar det.

– Sällan skördar man frukten av investeringar direkt och skola och utbildning måste man tänka långsiktigt kring. Utbildningen är en grundpelare i ett fungerande näringsliv och det livslånga lärandet en viktig del i samhällets ekosystem, säger Damlin.