Stödet för lärandet och specialundervisningen inom gymnasieutbildningen förnyas och Finlands svenska lärarförbund anser det vara bra att man stadgat om stöd för lärande och om specialundervisning i lag och att man nu uppdaterat läroplansgrunderna för gymnasiets läroplan för att motsvara ändringarna i lagen.
FSL anser det vara viktigt att det av läroplansgrunderna klart framgår vem som ansvarar för stödundervisningen och vem som ansvarar för specialundervisningen. Beskrivningen av ansvarsfördelningen mellan ämneslärarna, speciallärarna, studiehandledare och studerandevårdspersonal är viktigt och ska inte ge utrymme för tolkning.
Stöd för lärandet
I den svenska översättningen ger de första två meningarna i underkapitlet enligt vår uppfattning rum för tolkningar vilket det finska utkastet till läroplansgrund inte ger. Bland det stöd som speciallärare ger nämns en diskussion om den studerandes behov av stöd och metoder för att stödja studierna eller testning av svårigheter med läsning och skrivande, bedömning av behovet av särskilda arrangemang vid studentexamen och planering av sätt att visa lärande och kunnande samt specialarrangemang i gymnasiet i samarbete med ämneslärare. I detta sammanhang skulle det vara ändamålsenligt att nämna tilläggstid vid examens- och provtillfällen, då detta är en vanlig form av åtgärder för att stöda den studerande. Tilläggstid nämns i läroplansgrunderna men dock först senare i underkapitel 4.2.3.
Specialundervisning
FSL anser det vara bra att det också i läroplansgrunderna nämns att det inom gymnasieutbildningen inte är möjligt att avvika från målen enligt lärokursen. Det är också bra att det poängteras att den som antas till gymnasiet ska ha tillräckliga förutsättningar att klara av studierna i gymnasiets lärokurs. FSL vill betona vikten av att information från den grundläggande utbildningen gällande beslut om stödåtgärder förmedlas till ordnarna av gymnasieutbildning. Det är viktigt att information både gällande förvaltningsbeslut om stödåtgärder samt vad stödåtgärderna innehållit inom den grundläggande utbildningen når gymnasiet i ett så tidigt skede av studierna som möjligt för att den studerande kan stödas i sina studier. Det får inte uppstå situationer där en studerandes rättigheter till stödundervisning eller specialundervisning äventyras på grund av att information inte når utbildningsanordnarna.
FSL anser det vara viktigt att det utarbetas en modellblankett för fattande av förvaltningsbeslut gällande den specialundervisningen som ges en studerande. I utkastet till läroplansgrunder sägs att utbildningsanordnaren fattar ett förvaltningsbeslut om den specialundervisning som ges en studerande. Vidare sägs att förvaltningsbeslutet ska fattas när behovet av specialundervisning framgår eller utgående från en begäran eller viljeyttring om behovet av stöd från den studerande eller dennes vårdnadshavare eller lagliga företrädare. Formuleringen kan möjliggöra en tolkning där en viljeyttring om behovet av stöd från den studerande eller dennes vårdnadshavare skulle ge studeranden subjektiv rätt till stödundervisning även om ett konstaterat behov inte skulle finnas.
Avvikande studiearrangemang, assistenttjänster och individuella specialarrangemang
Då det gäller att handleda den studerande att ansöka om assistenttjänster, särskilda hjälpmedel och andra tjänster i enlighet med lagen om funktionshinderservice och den övriga lagstiftningen ser FSL ett behov av att ge den undervisande personalen utbildning i dessa frågor. Sakkunskap i denna lagstiftning finns inte nödvändigtvis i nuläget hos undervisningspersonalen.