Läs förbundsordförande Inger Damlins kortfattade kommentarer och analyser kring aktuella frågor som berör skola och utbildning. Delta gärna i diskussionen på #ingersinlägg och hör av dig om du har en fråga till Inger!
På twitter: @IDamlin
På Facebook: @Inger Damlin
På Instagram: @ingerdamlin
Tfn: 040 089 7300
Pressbilder hittar du här!
I dag firar vi den internationella lärardagen. Det är den dag då flaggan vajar för yrkeskåren och för det gemensamma lärarskapet. Det är den dagen då yrkesstoltheten förenar lärare oberoende av land eller läraruppdrag. På den internationella lärardagen påminns vi om hur fint det är att få vara lärare.
Skolfrånvaro är ett samhällsfenomen som växer, inte bara i Finland utan världen över.
Elever som under perioder är frånvarande redan i grundskolan kan drabbas av stora och negativa konsekvenser för en lång tid av deras liv. I Finland har reaktionerna på fenomenet på många håll varit långsamma, inte minst på nationell nivå.
Världens bästa skola bygger på tillit och respekt i alla lägen. I världens bästa skola råder en öppen och tillåtande skolkultur. Värdegrunden är välkomnande. Värdegrundsarbetet är kontinuerligt och inkluderande. I världens bästa skola råder ett starkt tillsammans – vår skola. Den skolan vill vi lärare och rektorer vara med och bygga.
Det är ovanligt många skolor som de sista dagarna inför skolstarten desperat ropat efter personal. Ropen är inte på något vis regionala utan hörs från alla delar av Svenskfinland.
Klasslärarbristen har det talats om länge, likaså bristen på speciallärare och specialklasslärare. Det har även vidtagits konkreta åtgärder för att täppa till bristen. Men det tycks inte räcka till.
Pisa-klockan klämtar. En påminnelse rullar in: Estland har passerat oss redan 2015! Hur kommer resultatet från Pisaundersökningen 2022 se ut?
I sig är det en föga överraskande nyhet. I vårt land tar vi inte nedgången i Pisaresultat på allvar. Är det så att vi numera eftersträvar blott och enbart medelmåttliga resultat i våra skolor? Det fixar vi galant genom att kontinuerligt och målmedvetet minska på resurser för utbildning.