Det saknas en röd tråd inom gymnasieutbildningen

Allt för många förändringar på allt för kort tid har skapat en villrådighet inom gymnasieutbildningen och det är energikrävande för lärarna. Det finns en osäkerhet kring hur man ska prioritera i undervisningen, lärarna vill ju studerandenas bästa och jobbar därför väldigt hårt, säger Christoffer Sourander, lektor vid Kimitoöns gymnasium och fullmäktigeledamot i FSL.

FSL har undersökt hur 166 gymnasielärare inom förbundet ser på sin arbetstid just nu. Över 70 procent upplever att tiden inte räcker till. Mest tidskrävande upplever man att digitaliseringen, Abitti och tillverkning av läromedel är.

Christoffer Sourander, lektor vid Kimitoöns gymnasium och fullmäktigeledamot i FSL, är inte förvånad. Han efterlyser en röd tråd inom gymnasiet, framför allt kring digitaliseringen.

- Det behövs riktlinjer kring vilka program det lönar sig att gå in för. Nu finns det lika många satsningar som skolor i Svenskfinland och både lärare och elever känner sig osäkra. En gemensam linje skulle spara tid och ge lärarna en vettig chans att ta till sig digitala verktyg.

Sourander tycker att gymnasieutbildningen har fått ta emot alldeles för många förändringar på samma gång.

- Det är en rörig period just nu. Jag tycker man borde fokusera mera på att ge studerandena en stabil och allmänbildande grund att stå på.

”Lärare måste kunna känna att de räcker till”

Att känna sig tillfreds med sitt arbete är viktigt för arbetsmotivationen- och orken. FSL:s förbundsordförande Christer Holmlund säger att gymnasieutbildningen är en mättad lösning just nu.

- Lärarna måste kunna känna att de räcker till för studerandena, vilket många inte gör. Tryggheten i lärarrollen är satt i gungning.

Holmlund konstaterar att man inte beaktar behovet av arbetsro och långsiktighet när man beslutar sig för att förnya gymnasielagen och uppdatera läroplanen igen, åtgärder som innebär ännu mera förändringar för gymnasierna de kommande åren.

- Vi på facket kommer att göra allt vi kan för att se till att förändringarna medför så lite merarbete som möjligt för lärarna och rektorerna i gymnasiet. Vi behöver arbetsro och en möjlighet att reflektera över tidigare förändringarna tillsammans med studerandena.

Fredagen den 5 oktober 2018 uppmärksammar vi Världslärardagen. Läs mer på www.fsl.fi och följ dagen på våra sociala mediekanaler.