Samplanering

För tillsvidare anställda i kommunala grundskolor är samplaneringen högst 120 timmar. För lärare i kommunala gymnasier är den årliga mängden timmar för samplanering högst 101 timmar.

För en lärare i en privatskola är arbetstiden inom ramen för samplanering 45-100 timmar per läsår och arbetstiden bör planeras och följas upp. För lärarna i övningsskolorna är den tid som ska reserveras för samplanering 69-107 timmar.

 

Under våren 2020 har nya avtal gjorts. Den här artikeln är nu uppdaterad enligt de nya avtalsbestämmelserna.

 

En samplaneringstimme är 60 minuter. Eftersom samplaneringen slås ut på hela läsåret bör man planera den genast i början av läsåret.Timmarna ska så långt som det är möjligt användas jämnt under hela läsårets arbetstid vilket bör tas i beaktande när samplaneringstidens användning planeras. När användningen av samplaneringstiden planeras skall det beaktas att arbetstiden ska räcka till de planerade uppgifterna. Planeringsarbetet får inte leda till att antalet lärararbetsdagar utökas under läsåret. 

Samplaneringstiden skall användas till sådant samarbete mellan lärarna och sådant arbete med skolutveckling som man lokalt upplever som viktigt. Kom ihåg att det är på lokal nivå som man avgör vilket slag av arbete som ingår i samplaneringstiden.

Viktigt att minnas är också att samplanering är lärararbete som sker utanför de egentliga undervisningstimmarna.

 

Så här kan du använda samplaneringstiden

  • Kontakter till elevernas vårdnadshavare samt samarbete mellan hem och skola
  • Pedagogiskt utvecklingsarbete och planering av skolans fostringsarbete
  • Elevvårdsarbete
  • Samarbete med lärarna vid andra skolor eller vid daghem
  • Lärar- eller personalmöten
  • Uppgifter i anslutning till utvärderingen av utbildningen
  • Planering av evenemang som hör till skolans verksamhet, till exempel fester, resor och utfärder
  • Planering av undervisningen tillsammans med en eller flera lärare

Syftet med samarbetstiden är alltså att lärarna gemensamt utvecklar skolan. Däremot kan också en lärare ensam planera och förbereda skolans utvecklingsarbete inom ramen för samplaneringstiden. Platsen för samplaneringen behöver inte vara skolan. Samplaneringen ger en möjlighet för lärarna att delta i utvecklingen och profileringen av skolan.

Enligt 1985 års tillämpningsdirektiv är det rektorns uppgift att leda, följa upp och ansvara för samplaneringen i skolan.

 

Det här är inte samplanering

Lärarfacket OAJ och FSL har vidhållit att samplaneringstiden inte bör fyllas med gemensamma möten för alla skolans lärare. Det här är motiverat, eftersom en stor del av det arbete som borde ingå i samplaneringen i så fall inte får plats i samplaneringstimmarna. Onödiga kollegiemöten bör alltså undvikas!

 

Håll koll på din samplaneringstid

I vår mobilapplikation Lärarrummet eller i vår webbkalender här på hemsidan kan du enkelt följa upp hur mycket timmar du har använt på samplanering och hur mycket som återstår.