Jämförelsevis lugnt på permitteringsfronten för lärarna i Svenskfinland – FSL hoppas på modiga beslutsfattare framöver

De flesta förtroendemän som svarat på FSL:s undersökning uppger att de avslutade samarbetsförhandlingar inte har lett till att lärare permitterats. Det tyder på att beslutsfattarna i våra svenskspråkiga och tvåspråkiga kommuner är modiga och vågar satsa på våra barn och unga också i tuffa tider, säger FSL:s förbundsordförande Inger Damlin.

FSL har i samband med skolstarten utrett hur samarbetsförhandlingsläget ser ut i Svenskfinland. Av 37 huvudförtroendemän eller förtroendemän uppger knappt hälften att man har avslutat samarbetsförhandlingar och av dessa resulterade 1procent i permitteringar. Endast ett fåtal kommuner permitterar lärare i grundskolan.

- Man räddar inte kommunekonomin genom att spara in på skola och utbildning och det känns betryggande att de flesta beslutsfattarna förstår det här, säger Inger Damlin, FSL:s förbundsordförande.

Damlin konstaterar att utbildningsanordnarna antagligen tagit emot statliga understöd som de inte vill tvingas betala tillbaka.

- Minister Li Anderssons tydliga uttalande om att man måste betala tillbaka understödet om man permitterar har gått hem verkar det som, säger Damlin.

Det handlar om barnens rättigheter

FSL ställer sig bakom uppmaningen till kommunerna (Kommuntorget.fi 14.8.2020) om att höja skatterna framom att skära i skolorna. Det handlar inte enbart om att garantera utbildningspersonalen en möjlighet att följa läroplanen och erbjuda en trygg skolmiljö utan också om barnens rättigheter.

- Frågar vi våra barn och unga, och det borde vi, tror jag de allra flesta vill gå till skolan och delta i undervisningen med sina lärare. Det är inte våra barn och unga som ska ta smällen nu, alla skattebetalare måste dela på ansvaret, säger Damlin

Höstterminen kommer med stor sannolikhet präglas av specialarrangemang och för att kunna sköta undervisningen och skolvardagen på bästa möjliga sätt behövs varenda en lärare och rektor.

- Jag hoppas på modiga beslutsfattare framöver som ser skolan för den trygga samhällsinstitution den är och vågar satsa på våra barn och unga och deras framtid, säger Damlin.

Undersökningen genomfördes som en webbenkät 12.8-25.8.2020 och sändes ut till 52  respondenter, varav 37 deltog i undersökningen.