FSL:s utlåtande om ändringar i gymnasielagen

FSL har gett ett utlåtande kring regeringens föreslag på ändringar i gymnasielagen, gällande ett slopande av läsårsplanen. "Det föreslagna slopandet av läsårsplan och den minskade finansieringen skulle i verkligheten vara en nedskärning i finansieringen av utbildningen."


Finlands svenska lärarförbund FSL understöder inte förslaget om att ändra gymnasielagen så att utbildningsanordnarens skyldighet att årligen utarbeta en plan för hur undervisningen ordnas i praktiken slopas. FSL stöder inte heller förslaget om att slopa skyldigheten för utbildningsanordnaren att regelbundet utreda de studerandes vårdnadshavares synpunkt på läroanstaltens och utbildningsanordnarens verksamhet.

Den plan som årligen görs upp i gymnasierna för hur undervisningen i praktiken ordnas under läsåret och som grundar sig på den lokala läroplanen är ett viktigt lokalt styrdokument. I läsårsplanen bestäms om det allmänna ordnandet av undervisningen, undervisningstimmarna, arbetstiderna, temadagar, studieresor och andra avvikande undervisningsarrangemang. I läsårsplanen bestäms också om studerandenas självständiga studier och om utbildningsanordnarens samarbete och om anskaffning av utbildning. I planen bestäms också om andra behövliga ärenden som anknyter till ordnandet av undervisningen. Genom att godkänna läsårsplanen godkänner utbildningsanordnaren det enskilda gymnasiets plan på hur utbildningen ordnas under läsåret.

Det föreslagna slopandet av läsårsplan och den minskade finansieringen skulle i verkligheten vara en nedskärning i finansieringen av utbildningen. Uppgiften skulle i verkligheten kvarstå oförändrad medan finansieringen skulle minska.

Läsårsplanen är ett centralt dokument för att leda verksamheten på läroanstalten, det styr planeringen av tidsanvändningen och hur gymnasiets resurser fördelas. Utvärderingen av den egna verksamheten görs utgående från läsårsplanen. Slopandet av kravet på en läsårsplan leder inte till att en motsvarande plan inte skulle krävas för att bedriva verksamheten på läroanstalten. Det föreslagna slopandet av läsårsplan och den minskade finansieringen skulle i verkligheten vara en nedskärning i finansieringen av utbildningen. Uppgiften skulle i verkligheten kvarstå oförändrad medan finansieringen skulle minska.

FSL anser att samarbetet mellan hemmen och skolan är nödvändig. Som en del av detta samarbete är det viktigt att utbildningsanordnaren regelbundet utreder de studerandes vårdnadshavares åsikter om läroanstalten och om utbildningsanordnarens verksamhet. Så som det också i motiveringarna till lagförslaget förs fram är det av betydelse för utvecklandet av skolsamfundet att man utreder vårdnadshavarnas åsikter om läroanstaltens verksamhet. Det konstateras alltså i motiveringarna till lagförslaget att det är viktigt att detta görs men samtidigt vill man inte stifta om detta i lagen utan låta utbildningsanordnare besluta om hur detta görs. Detta används sedan som grund för att minska på finansieringen av gymnasieutbildningen. Här igen kvarstår uppgiften medan finansieringen minskas.